28 February 2010

Ολική ξεφτίλα

Μας έχουν ξεφτιλίσει οι πολιτικάντηδες και μας φτύνουν τώρα οι υπάλληλοι της Ε.Ε.!
(ΒΗΜΑ, 27/2/2010)

Ενα ντοκουμέντο που αποκαλύπτει το απαξιωτικό ύφος και την προσβλητική συμπεριφορά που επιφύλαξαν οι ευρωπαίοι ελεγκτές προς τα στελέχη των υπουργείων τα οποία επιθεώρησαν πρόσφατα αποκαλύπτει σήμερα «Το Βήμα». Επιχειρώντας να καταστήσουν σαφές ότι πλέον το ελληνικό κράτος διοικείται από τις Βρυξέλλες, οι κοινοτικοί υπάλληλοι που επισκέφθηκαν την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο Εσωτερικών ζήτησαν από τους γενικούς γραμματείς με τους οποίους συναντήθηκαν να πειθαρχήσουν άμεσα στις εντολές τους, προειδοποιώντας τους μάλιστα ότι σε διαφορετική περίπτωση «θα πουν του επιτρόπου να γράψει επιστολή στον Πρωθυπουργό» !

Οπως προκύπτει από τα πρακτικά της συζήτησης αυτής, οι κοινοτικοί υπάλληλοι κατηγορούν την Ελλάδα ότι διασπάθισε κονδύλια του Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης 2007-2013, ύψους περίπου 700 εκατ. ευρώ, υπονομεύοντας το έργο, το οποίο κινδυνεύει τώρα με ακύρωση.

«Δεν έχετε συναίσθηση σε τι κατάσταση βρίσκεται η χώρα σας» επαναλάμβανε καθ΄ όλη τη διάρκεια της συνάντησης ο προϊστάμενος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Σεσίλιο Ορέλιο, απευθυνόμενος σε πέντε γραμματείς των υπουργείων Εσωτερικών, Οικονομίας και Δικαιοσύνης (Εφη Μπεργελέ, Στ. Γκρίτζαλη , Ν. Γεωργαράκη, Θ. Τσέκο), στη σύμβουλο του υπουργού Οικονομικών κυρία Κλαουδάτου και σε μέλη της Επιτροπής Παρακολούθησης του ΕΣΠΑ και του Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης. «Θέλω να που πείτε τώρα πού πήγαν τα λεφτά μου» έλεγε με οργίλο ύφος, αφήνοντας παράλληλα υπόνοιες για σκάνδαλα γύρω από τη διαχείριση του Προγράμματος.

O προϊστάμενος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απειλούσε μάλιστα τους παρισταμένους ότι θα ζητήσει από τον επίτροπο να στείλει επιστολή στον πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου ζητώντας ευθύνες για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα μας. «Σύμφωνα με αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, την εφαρμογή των οποίων πρέπει να παρακολουθώ ως κοινοτικός υπάλληλος» , είπε, «πρέπει να απαντήσετε για την επιτάχυνση του Επιχειρησιακού Προγράμματος για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση ως τις 15 Μαρτίου 2010. Αν ως τις 30 Μαρτίου δεν έχω ικανοποιηθεί θα ζητήσω από τον επίτροπο να γράψει στον Πρωθυπουργό σας ότι δεν υπάρχει πρόοδος».

Ο πορτογάλος προϊστάμενος της Επιτροπής, όπως προκύπτει από τα πρακτικά της συνάντησης τα οποία έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα», επέρριψε ευθύνες στην κυβέρνηση διότι το Πρόγραμμα δεν είναι συμβατό με το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης. «Στο μέλλον», του είπε, «στις αναφορές για την πρόοδο του Προγράμματος Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα πρέπει να αναφέρεστε και στο ΠΣΑ επειδή, σύμφωνα με το έγγραφο που υποβάλατε στην ΕΕ, αυτό περιέχει και το αναθεωρημένο Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων. Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα είναι πρόγραμμα για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση και όχι για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, η οποία αποτελεί εργαλείο για τη συνολικότερη μεταρρύθμιση της διοίκησης». 

«Τι γίνεται με τα έργα-σημαίες;» ρωτούσε ο κ. Ορέλιο, ο οποίος μιλούσε συνήθως και εκ μέρους των τεσσάρων ακόμη ελεγκτών που μετείχαν στη συνάντηση. «Μην έλθετε σε πέντε μήνες και μας πείτε ότι θα τα αλλάξετε. Λέτε ότι θα αντικαταστήσετε το έργο για τα Κέντρα Τεκμηρίωσης και τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησηςαλλά δεν γνωρίζετε με τι, ούτε μπορείτε να αναφέρεστε σε δράσεις που σχετίζονται με τη λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου». «Υπάρχει αντίφαση σε αυτά που λέτε» τόνιζε στους παρευρισκομένους χτυπώντας το χέρι στο τραπέζι. Και όταν του παρατηρήθηκε ότι η συνάντηση δεν μπορεί να συνεχιστεί σε αυτό το ύφος και ότι το κλίμα που μεταφέρει είναι εχθρικό προς τη χώρα μας, ο προϊστάμενος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είπε σαρκάζοντας: «Θέλετε να σας μιλήσω ευγενικά. Ωραία λοιπόν. Πέστε μου, δημιουργείτε ή όχι πρόβλημα αξιοπιστίας;».

Προς επίρρωση μάλιστα των... ισχυρισμών του, ο κοινοτικός ελεγκτής κάλεσε τα στελέχη της κυβέρνησης να του απαντήσουν σε συγκεκριμένα παραδείγματα: «Από τη μία “απεντάσσετε” το έργο για τα Κέντρα Τεκμηρίωσης και από την άλλη η πολιτική που παρουσιάζετε είναι προς την κατεύθυνση της υποστήριξης του στρατηγικού σχεδιασμού» τόνιζε. «Από τη μία έχετε σύμβουλο τον ΟΟΣΑ και από την άλλη δεν δίνετε προτεραιότητα στις συστάσεις του». «Μιλάτε για νέα αξιολόγηση και κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων και δεν έχετε σχεδιάσει ούτε πρόγραμμα κινητικότητας ούτε πρόγραμμα εκπαίδευσης των προϊσταμένων για το πώς θα διεξάγονται οι αξιολογήσεις». «Μιλάτε για αναθεώρηση του Προγράμματος σε επίπεδο ειδικού στόχου ενώ δεν υπάρχει ανάγκη». «Μιλάτε για λίγους ενδιαφερόμενους δικαιούχους και δεν μας λέτε τι κάνατε για την ενεργοποίηση και πληροφόρηση των υφιστάμενων δικαιούχων». «Κάντε μας πρόταση ποιους δικαιούχους θέλετε να αλλάξετε και γιατί». «Πείτε μας ποια υπουργεία καθυστερούν και δεν θέλουν να μπουν στο Πρόγραμμα».

Οι ελεγκτές δεν δίστασαν ακόμη να αφήσουν υπόνοιες και για σκάνδαλα γύρω από τη διαχείριση του Προγράμματος για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση το οποίο, ειρήσθω εν παρόδω, είχε ξεκινήσει από την κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά η απορροφητικότητα τα δύο πρώτα χρόνια (2007 και 2008) ήταν μηδαμινή, γεγονός που σημαίνει ότι αν η χώρα μας δεν απορροφήσει ως το τέλος του 2010 περίπου 132 εκατ. ευρώ τότε θα χάσει όλα τα χρήματα που έχουν εγκριθεί ως σήμερα. «Μιλάτε για πρόβλημα ρευστότητας» είπε ο κοινοτικός προϊστάμενος στους παρευρισκομένους, όταν του είπαν ότι το κράτος δεν διαθέτει τα αναγκαία κονδύλια. 

«Να μου πείτε εγγράφως τι κάνατε τις προκαταβολές, πού τις χρησιμοποιήσατε». Οι ελεγκτές ζήτησαν από τα κυβερνητικά στελέχη να επιταχύνουν τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των έργων. «Διαφορετικά, κινδυνεύετε να κάνετε έργα και εμείς να μην σας πληρώσουμε» τους είπαν. «Πρέπει να ενημερωθούν οι πολιτικοί σας προϊστάμενοι. Τι μέτρα μπορείτε να πάρετε για να αλλάξει αυτή η κατάσταση; Να μου πείτε σήμερα. Γιατί δεν συγκαλείτε την Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος, το ανώτερο πολιτικό όργανο,περισσότερες φορές τον χρόνο εφόσον βλέπετε ότι υπάρχει πρόβλημα στην υλοποίησή του;Δεν θα δεχτούμε η Ετήσια Εκθεση Εφαρμογής του Προγράμματος να μην συζητείται στην Επιτροπή Παρακολούθησης και να εγκρίνεται με τη γραπτή διαδικασία».

Απέρριψαν τη χρηματοδότηση του «Καλλικράτη»

Το κλιμάκιο των ελεγκτών της Ευρωπαϊκής Ενωσης απέρριψε ουσιαστικά και το αίτημα του υπουργού Εσωτερικών κ. Ι. Ραγκούση να χρησιμοποιηθούν τα χρήματα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση για τη στήριξη του «Καλλικράτη», γεγονός που αποτελεί και το πρώτο σοβαρό εμπόδιο στην αλλαγή του κράτους. Το σκεπτικό που ανέπτυξαν οι ελεγκτές της Ενωσης είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν διαθέτει το αναγκαίο σχέδιο. «Δεν υπάρχει ανάγκη αλλαγής του Επιχειρησιακού Προγράμματος για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση» είπαν σε έντονο ύφος προς τα στελέχη της κυβέρνησης. 

«Μπορεί να στηρίξει ως έχει τις πολιτικές σας. Τι δράσεις θέλετε να αναπτύξετε για να στηρίξετε το πρόγραμμα “Καλλικράτης” που δεν μπορούν να ενταχθούν στο Πρόγραμμα για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση όπως έχει σήμερα; Αφού δεν έχετε πάρει συγκεκριμένα μέτρα για την εφαρμογή του Προγράμματος, πώς ζητάτε τώρα αναθεώρησή του; Είστε ακόμη στον σχεδιασμό. Οι αποφάσεις πρέπει να εφαρμοστούν ακόμη κι αν τις έχει λάβει η προηγούμενη κυβέρνηση. Δεν θέλουμε πια άλλα σχέδια δράσης ή μελέτες. Είμαστε στη φάση των δράσεων εφαρμογής».

27 February 2010

Ο Κήπος του Επίκουρου, τεύχος ΙΑ'


Περιεχόμενα του τεύχους ΙΑ':

  • Σημείωμα του Εκδότη: Ω γλυκύ μου έαρ
  • Ελένη Μιχοπούλου: Ποιος τελικά είναι Έλληνας? Μια ηχηρή απάντηση                       
  • Μάριος Βερέττας: Δεν είναι βεγγαλικά 
  • Χαράλαμπος Θεοδωρίδης:  Η αντίσταση των Επικουρείων  
  • Μάριος Βερέττας: Η επικούρεια Λιλή Ζωγράφου  
  • Αρχιπέλαγος: Ινστιτούτο θαλάσσιας και περιβαλλοντικής έρευνας Αιγαίου
  • Αναστάσιος Κοβάτσης: Η γέννησης της επικούρειας φιλοσοφίας μέσα από τον  προσωκρατικό στοχασμό  
  • Βασίλης Μαυρομάτης: Ο κατατρεγμός και η δολοφονία του Γεώργιου Καραϊσκάκη από το κράτος της Ρωμιοσύνης  
  • Μανώλης Σταγάκης: Ανώγεια Στ 'με τον Χαιρέτη                 
  • Γεώργιος Καπλάνης: Επίκουρος και τράπεζες
  • www.sofokleοus10.gr: Χρεοκοπία? Συμφέρει                     
  • Δημήτρης Δημητριάδης: Η Ιουλιέτα του Σαίξπηρ ή μήπως η Μόνικα Ερτλ του Επίκουρου;            
  • Δημήτρης Επικούρης: Όταν "τρυπώνουν" οι Νεοέλληνες
  • Μανώλης Σταγάκης: Εισήλθε ή δεν εισήλθε?  
  • Χρήστος Γιαπιτζάκης: Η απληστία του πλουτισμού και η επικούρεια ψυχοθεραπεία
Βιβλιοπαρουσίαση
Επικούρεια Βιβλιογραφία
Επικούρειες Ιστοσελίδες  

Εκδόσεις: ΒΕΡΕΤΤΑ
Κοσκινού, 85100-ΡΟΔΟΣ
Τηλ: 22410 72648
www.verettas.gr, email: info@verettas.gr

Βλέπε επίσης
περιεχόμενα 10ου τεύχους και μια εισαγωγή στις επικούρειες αντιλήψεις:

26 February 2010

Έρως ανίκατε μάχαν

Από τη Θεογονία του Ησιόδου στην ύστερη Αρχαιότητα

της Ισμήνης

Όποιος πει ότι δεν έχει ερωτευθεί, λέει ψέματα. Αλλά όταν λέμε έρωτα, εννοούμε τον έρωτα αυτόν που σε κάνει και τρελαίνεσαι, οι αγάπες και τα λουλούδια είναι πταίσματα. Όταν σε καρφώσει ο έρωτας με το βέλος που το τόξο είναι ζυγιασμένο από την αριστερή μεριά τότε άσκημα τα πράγματα, γιατί ο έρωτας δεν έχει ανταπόκριση και ψήνεσαι μόνος σου ή μάλλον σε ψήνουν. Αν το τόξο είναι στην δεξιά πλευρά τότε ο έρωτας έχει ανταπόκριση και συνεπώς καίγεσαι λιγότερο.

Ποιος όμως μπορεί να αντισταθεί στον κάλλιστο, λυσιμελή, πυρίδρομο, γλυκύπικρο, αβρό, τακερό, αλγεσίδωρο, σχέτλιο, ανίκατο, ανίκατο, διφυή έρωτα; Είναι μόνο μερικοί από τους επιθετικούς προσδιορισμούς που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες για να περιγράψουν τον έρωτα !

Εράω – ω =αγαπώ, επιθυμώ, ποθώ!

Ο αρχαιότερος και σημαντικότερος τόπος λατρείας του έρωτα στον ελλαδικό χώρο, υπήρξε το ιερό στις Θεσπιές της Βοιωτίας. Μύθος ή πραγματικότητα, αληθινός ή ψεύτικος είναι ο κόσμος του έρωτα; Ένας κόσμος ερωτικός και λατρευτικός, στοργικός και εξουσιαστικός, απόκρυφος και λάγνος, τελετουργικός και φιλοσοφικός.


(click)
 

Στη Θεογονία του Ησίοδου ο έρωτας προϋπάρχει της Αφροδίτης, αλλά στη λυρική ποίηση ο έρωτας είναι ο γιος της Αφροδίτης. Την πιο όμορφη, την πιο επιθυμητή θεά και μόνο αυτή θα μπορούσε να έχει ο έρωτας μητέρα την Αφροδίτη και μάλιστα μέσα από την ένωση με τον αρρενωπό Άρη τον θεό του πολέμου και όχι με τον κουτσό, άσχημο και γέρο σύζυγό της τον Ήφαιστο !

Η μορφή του έρωτα παρουσιάζεται μαζί με την μητέρα τους σε διάφορες παραστάσεις, σε κεραμικά, σε αγαλματίδια, σε τοιχογραφίες. Ζωηρός, σκανδαλιάρης, ανυπάκουος, τιμωρημένος αλλά και σαν υπηρέτης της. Γονιμοποιός και εξουσιαστής της φύσης,τοξότης, μουσικός, θεατρικός, εναγώνιος, τελετουργός, φιλοσοφικός, ταφικός. Οι ιδιότητες αυτές του έρωτα αναπτύσσονται μέσα από παραστάσεις αγαλμάτων μαρμάρινων ή χάλκινων, αγγείων μελανόμορφων ή ερυθρόμορφων, σε οινοχόες, τελετουργικά ρυτά.

Πήλινα ειδώλια που ανάλογα με τον επιθετικό προσδιορισμό που του αποδίδουν είναι και η απεικόνιση. Το θαυμάσιο σύμπλέγμα των 2 εναγκαλισμένων μορφών του έρωτα και της ψυχής, είναι ένα κομμάτι που σε καθηλώνει με την εκφραστικότητα του και την ομορφιά του!

Η δύναμη και υποταγή στον έρωτα δεν περιορίζεται στους κοινούς θνητούς. Οι θεοί ακόμη και ο πανίσχυρος Δίας με την νόμιμή και ζηλιάρα σύζυγο Ήρα μπλέκεται στο παιχνίδι της εξουσίας του, με όλες τις πολυάριθμες ερωτικές του περιπέτειες. Ο γάμος επισφράγισμα συμφωνιών μεταξύ των γονιών των νέων και σπανίως αποτέλεσμα ερωτικής έλξης, που μετά από 3 ημέρες εορτών και γλεντιού η νύφη περνάει πλέον οριστικά από την κυριότητα του πατέρα σ΄αυτή του συζύγου. Οι τελετουργικές παραστάσεις από τα διάφορα στάδια του γάμου παρουσιάζονται με την συχνή παρουσία και συμμετοχή του έρωτα που συμβολίζει την ερωτική επιθυμία, την αγάπη αλλά και την γονιμότητα που θα προκύψει από την ένωση των μελλονύμφων.

Ο έρωτας άλλαξε την ροή της ιστορίας με 2 λαμπρά παραδείγματα : την δολοφονία του Ίππαρχου από τον Αρμόδιο και τον εραστή του τον Αριστογείτονα, που είχε σαν αποτέλεσμα την κατάλυση της τυραννίας των Πεισιστρατιδών και ίδρυση της Κλεισθένιας δημοκρατίας.

Και 2ο με την ήτα του Αντώνιου στη ναυμαχία του Ακτίου, την αυτοκτονία του Μάρκου Αντώνιου και της Κλεοπάτρας που είχα σαν αποτέλεσμα το τέλος του τελευταίου ελληνιστικού βασιλείου από την κληρονομιά του Μ Αλεξάνδρου!

Μέσα στις νομοθετικές μεταρρυθμίσεις του Σόλωνα ήταν και το άνοιγμα δημόσια πορνεία, ώστε οι νεαροί ( άγαμοι ) αθηναίοι να διοχετεύουν εκεί τις ερωτικές τους ορμές. Πόρνη προέρχεται από το ρήμα πέρνημι = εξάγω προς πώληση, πουλώ.

Οι πόρνες αποτελούσαν πηγή εσόδων και κάθε χρόνο κατέβαλλαν ένα ειδικό φόρο το πορνικό τέλος. Από αυτά τα έσοδα χτίστηκε ο ναός της Πανδήμου Αφροδίτης προστάτιδας του αγοραίου έρωτα. Δακτυλοδεικτούμενες, λεωφόροι, χαμαιτύπαι, αυλήτριδες, χορεύτριες, πορνοβοσκοί είναι οι κατηγορίες αυτών που επαγγέλονταν την πορνεία.

Οι εταίρες αποτέλεσαν ένα κεφάλαιο όχι μόνο ερωτικό υψηλού επιπέδου αλλά και συνάμα φιλοσοφικό με ονόματα εταίρων που γράφτηκαν στην ιστορία όπως η Ασπασία, η Φρύνη, η Λαίς κλπ Η αγγειογραφία πλούσια σε παραστάσεις και αναπαραστάσεις διαφόρων φάσεων και συνευρέσεων των πόρνων και εταίρων με ερωτικούς συντρόφους.

Η αναπαράσταση ενός δωματίου πορνείου της Πομπηίας χρονολογούμενου το 72 μχ με ζωγραφισμένες ερωτικές σκηνές ζευγαριών σε διάφορες στάσεις, για τη διέγερση των πελατών.

Και μετά … είναι οι όμοιοι έρωτες.

Παιδεραστία εννοούσαν, έρωτες μεταξύ ανδρών, ενός ενήλικου και πεπειραμένου άνδρα και του εραστή του, που ήταν νεαρός μεταξύ 12-17 χρονών. Θεσμός κοινωνικά αναγνωρισμένος σε ολόκληρο τον ελληνικό κόσμο και θεσμοθετημένο στην Κρήτη και μετά στην Σπάρτη. Ομοερωτικές σκηνές στην αγγειογραφία με παραστάσεις που η σεξουαλικότητα των 2 μορφών εκφράζεται με τη στάση του διαμηρίζειν ή με τη στάση του πυγίζειν.

Παραστάσεις που ο άνδρας για να καλοπιάσει τον νεαρό του προσέφερε δώρα, συνήθως κάποιο ζώο, κόκορα, λαγό, κουνέλι, που σαφώς είχαν ερωτικούς συνειρμούς και έδειχνε την ικανότητα του άνδρα. Επιγραφές που επαινούν την ομορφιά του νεαρού εφήβου.


(click)

Οι βουκολικοί έρωτες παριστάνονται με σκηνές φρενήρους σεξουαλικότητας σε διάφορες παραστάσεις. Με Σάτυρους, Σιληνούς, Μαινάδες, Νύμφες, Θεές, θνητές γυναίκες, νεαρά αγόρια αλλά και με ζώα. Σκηνές κτηνοβασίας όχι μόνο από τους λάγνους ακολούθους του Διονύσου αλλά και από κοινούς θνητούς με όνους, ελάφια, κατσίκες, σφίγγες, απεικονίζονται στην αττική αγγειογραφία. Κάποια ερωτικά συμπλέγματα γυναικών με ιπποειδή κοσμούν λυχνάρια, χωρίς να είναι σαφές αν είναι αλήθεια ή παραστάσεις από λογοτεχνικά κείμενα. 

Η γονιμότητα και για τα 2 φύλλα, κάτι αναγκαίο σε μια εποχή που όλα ήταν θεοποιημένα και όλα εξαρτώνταν από την φύση και τα μυστήρια της. Η γυναικεία γονιμότητα εκφράζεται με την παράσταση γυναίκας με καμπύλες με μεγάλα στήθη ή που θηλάζει.

Το πιο συχνό όμως σύμβολο γονιμότητας είναι ο φαλλός. Σύμβολο ευγονίας, αφθονίας και καρποφορίας. Τεράστια ομοιώματα φαλλών από ξύλο, μάρμαρο, λυχνάρια που συνόδευαν τις γιορτές και οι συμμετέχοντες αντάλλασσαν αισχρολογίες κρατώντας ανάλογα ομοιώματα.

Από τα βάθη της ιστορίας μας παντρεμένη με την λαογραφία συνεχίζεται φαλλοφορία ακόμη και σήμερα το «Μπουρανί» στον Τύρναβο Λάρισας. Ο φαλλός έχει και αποτροπαϊκό συμβολισμό, ενάντια στο κακό μάτι, προστασία στους διαβάτες από το κακά πνεύματα, και από αόρατες δυνάμεις. Λίθινοι φαλλοί, μεταλλικοί φαλλοί με κρεμαστά κουδουνάκια στόλιζαν τους κήπους των ρωμαϊκών σπιτιών, δαχτυλίδια με χαραγμένους φαλλούς για να φυλάσσουν τα μικρά αγόρια. Λυχνάρια φαλλόσχημα που από την βάλανο έβγαινε η φλόγα.

Φαλλόσχημα και φαλλοφόρα αγγεία, ρυτά, κάνθαροι, σκύφοι, κύλικές που τα χρησιμοποιούσαν ως σκεύη συμποσίων ενώ οι εταίρες έπιναν κρασί από τις φαλλόσχημες κάνουλες των αγγείων για να διεγείρουν τους συνδαιτυμόνες.

Διακόσια εβδομήντα δύο αρχαία έργα από τον 6ο αι πχ έως και τον 4ο αι. μχ αποτελούν την έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Έργα από Μουσεία της Ελλάδας, της Κύπρου, της Ιταλίας και Γαλλίας. Ο έρωτας σε όλες του τις μορφές και σε όλο το μεγαλείο! Καταπληκτική έκθεση, καταπληκτική παρουσίαση, μην την χάσετε!

25 February 2010

Ένας επίσκοπος απειλεί...


Η υπουργός της Ομοσπονδιακής κυβέρνησης της Γερμανίας Sabine Leutheusser-Schnarrenberger, του φιλελεύθερου κόμματος (FDP) που συμμετέχει στον κυβερνητικό συνασπισμό, δήλωσε το αυτονόητο: «Η καθολική εκκλησία κουκουλώνει πολλά σκάνδαλα με σεξουαλικές διαστροφές και δεν συνεργάζεται με τις δικαστικές αρχές για τη διαλεύκανσή τους».

Θα πει κάποιος ότι «κομίζει γλαύκας εις Αθήνα» η κυρία υπουργός. Αλλά ο εκκλησιαστικός μηχανισμός στη Γερμανία δεν το βάζει κάτω! Τη στιγμή που δεν προλαβαίνει ούτε να διαψεύσει τη μία μετά την άλλη τις ιστορίες που σκάνε σαν νάρκες -120 περιπτώσεις στις τρεις τελευταίες δεκαετίες-, ο πρόεδρος του συμβουλίου καθολικών επισκόπων της Γερμανίας, Robert Zollitsch, θέλησε να ανακόψει κάθε διάθεση κριτικής. Έθεσε στην υπουργό τελεσίγραφο 24 ωρών να πάρει πίσω τις διαπιστώσεις της και να ζητήσει συγγνώμη, αλλιώς…»

Ναι «αλλιώς τι;» αναρωτήθηκαν όλες οι σοβαρές εφημερίδες της χώρας. Θα αφορίσει ο σκοταδιστής επίσκοπος την υπουργό, η οποία ούτε καθολική είναι, ούτε και ενδιαφέρεται για θρησκείες και παπάδες, αλλά μόνο για την εφαρμογή των κανόνων δικαίου στη χώρα; Επειδή σε ένα τελεσίγραφο που απορρίπτεται από τον αποδέκτη, ακολουθεί πόλεμος, τι εννοεί ο κ. Zollitsch, θα ξεκινήσει θρησκευτικό πόλεμο, ο οποίος είναι γι’ αυτό χαμένος ήδη πριν ξεκινήσει;

Και τελικά, αφού κανείς δεν διαφωνεί ότι συμβαίνουν πολλά «σεξουαλικά εγκλήματα» στο χώρο της εκκλησίας, ιδίως με την κακομεταχείριση ανηλίκων, τι κερδίζει ο επίσκοπος αποκρύπτοντας τα γεγονότα και φορτώνοντας αυτά τα εγκλήματα σε όλους τους παπάδες και σε όλη την εκκλησία;

Η εγγύτερη εξήγηση είναι, γράφουν οι εφημερίδες, ότι ο κ. Zollitsch γνωρίζει πολύ περισσότερα περιστατικά από όσα έχουν βγει στη δημοσιότητα, ίσως σε μερικά να είναι και ο ίδιος μπλεγμένος, και θέλει με τις απειλές και τα τελεσίγραφα να φοβίσει τους επικριτές, να τους απειλήσει με τη στέρηση της ψήφου του ποιμνίου.

Εννοείται, σε μια κοινωνία, όπως η γερμανική, όπου ήδη το 35% των κατοίκων δηλώνει άθεο ή αδιάφορο και μόνο το 30% καθολικό, με τους ευαγγελικούς στο 31%, πιο εύκολα βρίσκει ένας φιλελεύθερος ψήφους στο χώρο του 35% που είναι και μορφωτικά το ανώτερο τμήμα, παρά στους καθολικούς των κατά κύριο λόγο αγροτικών περιοχών.

Η υποψία ότι η καθολική εκκλησία θέλει να επαναφέρει το εκκλησιαστικό δίκαιο για κοινά ποινικά αδικήματα, έτσι ώστε τα μέλη της να μη δικάζονται από κοσμικά δικαστήρια (αυτό που εν μέρει διατηρεί η ορθόδοξη εκκλησία και γι’ αυτό προκαλούνται διαρκώς συγκρούσεις στο εσωτερικό της), είναι για τις χώρες της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης αδιανόητο. Οι εκκλησίες εκεί έχασαν λόγω της διαχρονικής συναλληλίας τους με καταπιεστικές εξουσίες (όπως και στην Ελλάδα), με όλους τους φεουδάρχες, τους βασιλιάδες, τους δικτάτορες, τους καταπιεστές, κάθε έξωθεν καλή μαρτυρία και δεν υπάρχει ούτε ένας που θα άφηνε αυτό τον εσμό συνωμοτών και άπληστων ανθρώπων χωρίς δικαστικό έλεγχο για οποιαδήποτε πράξη τους που έχει δημόσιο ενδιαφέρον.

Τελικά, όλοι περιμένουν να εκδηλωθεί ο κ. Zollitsch, τι θα κάνει αφού περάσουν τα χρονικά όρια του τελεσίγραφου (πέρασαν προχθές): θα κηρύξει πόλεμο στους άπιστους; Για να γελάσουμε λίγο…

23 February 2010

Πληκτρολόγιο-υπολογιστής

Το νέο δημιούργημα της Asus, δεν είναι ένα σκέτο πληκτρολόγιο, αλλά ένα πλήρως λειτουργικό PC, με την ονομασία Asus EEE Keyboard PC. Εφοδιασμένο με ασύρματο HDMI το οποίο μετατρέπει την τηλεόραση σε Home Theater, πληκτρολόγιο QWERTY και μια mini touch screen σε μέγεθος iPhone. Για να λειτουργήσει δεν χρειάζεται οθόνη ούτε πύργο. Είναι ένα από τα πολυαναμενόμενα portable gadgets

(click)


22 February 2010

Νέα μόδα: «Σύντροφοι του γραφείου»

Λέγονται «σύντροφοι του γραφείου» και, συνήθως, ανήκουν στο αντίθετο φύλο. Πρόκειται για τον/ την συνάδελφο που η σχέση είναι κάτι περισσότερο από επαγγελματική, σε καμία, όμως, περίπτωση ερωτική. Υπολογίζεται ότι δύο στους τρεις στην Αυστραλία, έχουν έναν τέτοιο σύντροφο, συμπεριλαμβανομένου και του πρωθυπουργού, Κέβιν Ραντ.

Τι κάνει ακριβώς ένας… σύντροφος του γραφείου; Σας ακούει όταν σκάτε και θέλετε να τα πείτε, να ξεθυμάνετε, σάς στηρίζει σε μια κρίση, σάς λέει ελεύθερα τις σκέψεις του, κρατά τα μυστικά σας, καταλαβαίνει το χιούμορ σας, γελά όταν λέτε τα χιλιοειπωμένα ανέκδοτα και γενικά κάνει τη ζωή σας, πιο υποφερτή στη δουλειά.

Πώς μπορείτε να καταλάβετε αν κάποιος έχει έναν τέτοιο σύντροφο; Μα υπάρχουν σημάδια. Μερικά από αυτά είναι: Μοιράζεστε τα μπισκότα, τον καφέ και το κουτσομπολιό… που αφορά τρίτους. Προσέχετε όταν ο/η σύντροφος του γραφείου αλλάζει χτένισμα ή φορά κάτι καινούριο και το σχολιάζετε. Αλλάζετε πάραυτα μηνύματα ηλεκτρονικά όταν συμβαίνει κάτι ασυνήθιστο ή σημαντικό στο γραφείο. Διακόπτετε τη συζήτηση που έχετε με τον κανονικό σύντροφο της ζωής σας, όταν δέχεστε τηλεφώνημα από τον /την σύντροφο του γραφείου. Σχολιάζετε μαζί το τελευταίο εκνευριστικό πράγμα που έκανε ο διευθυντής. Ξέρει ο ένας τα γούστα του άλλου.

Μέχρι τώρα ξέραμε ότι οι ερωτικές σχέσεις μεταξύ συναδέλφων, προϊσταμένων και υφισταμένων, βλάπτουν… όχι μόνο στην υγεία, αλλά γενικώς και καλό είναι να αποφεύγονται. Έρχεται τώρα η νέα τάση των «πλατωνικών συντρόφων», του χώρου εργασίας να φέρει τα πάνω κάτω. Να φέρει δυο άτομα του αντίθετου φύλου πολύ κοντά, ίσως πιο κοντά από τον /την σύντροφο ζωής και να μας πει ότι κάνει καλό στην υγεία. Μπορεί, αρχικά, αλλά μέχρι πότε; Ποιος και τι εγγυάται ότι η πλατωνική σχέση δεν μπορεί, έτσι ξαφνικά και χωρίς καμία προειδοποίηση να μετατραπεί σε ερωτική;

Ιδιαίτερα, όταν οι ψυχολόγοι, μάς δίνουν στοιχεία όπως αυτά που λένε ότι «οι σύντροφοι του χώρου εργασίας είναι συνήθως επαγγελματίες που βρίσκονται μαζί πολλές ώρες, συνεργάζονται και ταξιδεύουν συχνά μαζί».

Στο αν μια τέτοια σχέση κάνει καλό, οι γνώμες των ψυχολόγων, φαίνεται, να διίστανται. Ο ψυχολόγος, Γκραντ Μπρεχτ, για παράδειγμα, υποστηρίζει ότι μια τέτοια σχέση κάνει καλό γιατί οι άνθρωποι γίνονται πιο αποδοτικοί.

Αντίθετα, η ψυχολόγος Ντι Μαγκρίλ, πιστεύει ότι ένας τέτοιος δεσμός, έστω και πλατωνικός, μπορεί να «ταρακουνήσει» έναν γάμο: «Αν και υπάρχουν πιέσεις στο χώρο εργασίας, είναι διαφορετικές από εκείνες του σπιτιού. Εξάλλου, στη δουλειά, μπορούν οι σύντροφοι γραφείου να πάνε για φαγητό να πιούνε ένα ποτήρι κρασί και να νιώσουν καλύτερα, πράγμα που δεν μπορεί να συμβεί το ίδιο εύκολα με τους συντρόφους ζωής, όταν υπάρχουν παιδιά στη μέση».

(Καθημερινή, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, 18/2/2010)

21 February 2010

Καταστροφές με ένα μοναδικό επιζήσαντα ΙΙ

Συνεχίζουμε και δίνουμε μερικές ακόμα περιγραφές για καταστροφικά περιστατικά, από τα οποία επιβίωσε μόνο ένας τυχερός:


Τραγωδία με γερμανικό υποβρύχιο


Ο Peter Silbernagel, σήμερα 67 ετών, δεν αντέχει να ακούει τα κραξίματα των γλάρων• του προκαλούν φρίκη και συνδυάζει με αυτά το βασανιστικό θάνατο. Τον Σεπτέμβριο του 1966 είχε ο Silbernagel υπηρεσία στο υποβρύχιο Hai που έπαιρνε μέρος σε γυμνάσια στη Βόρεια Θάλασσα. «Σκεφτόμουν», έλεγε αργότερα, «ότι είναι το πιο ασφαλές πλωτό μέσο στη Γερμανία, δεν υπήρχε κανένας κίνδυνος! Όποτε εμφανιζόταν τρικυμία, πηγαίναμε σε κατάδυση και κινούμασταν σε ήρεμα νερά.» 

Κάποια στιγμή παρουσιάστηκαν πράγματι εκείνο το Νοέμβριο πολύ υψηλά κύματα και μπήκε νερό από τον ανοικτό πύργο του υποβρυχίου. Επειδή εκείνη την ώρα βρισκόταν το πλήρωμα στην τραπεζαρία για βραδινό φαγητό, διέταξε ο καπετάνιος να καταδυθούν, μέχρι να τελειώσει το φαγητό. Όταν αναδύθηκε εκ νέου το υποβρύχιο, επήλθε η καταστροφή, θυμάται ο Silbernagel, τότε 23 ετών.    

Κάποιος μηχανικός έδωσε σήμα συναγερμού ότι ανεβαίνει η στάθμη υδάτων στο μηχανοστάσιο, επειδή οι αντλίες  αποχέτευσης δεν λειτουργούσαν. Μέσα σε λίγα λεπτά το υποβρύχιο πλημμύρισε και βούλιαξε σαν πέτρα και μόνο λίγοι άντρες πρόλαβαν να χωθούν στις εξόδους για να βγουν έξω. Ο Silbernagel αναδύθηκε στο κρύο νερό της Βόρειας Θάλασσας, νύχτα με θερμοκρασία 13 βαθμούς και βρέθηκε πάνω σε τεράστια αφρισμένα κύματα. «Περίμενα σωτηρία στο νερό, με το σωσίβιο υπηρεσίας και τα λαμπάκια να αναβοσβήνουν, αλλά ήταν σκοτάδι και με κτύπαγαν απ' όλες τις πλευρές τεράστια κύματα!» 

Σε κάποια στιγμή έπεσε ο Silbernagel πάνω σε μια ομάδα πέντε συναδέλφων του, με τα σωσίβιά τους επίσης φωτισμένα. Ήλπιζε ότι θα ήταν ευκολότερο να σωθούν όλοι μαζί, αλλά γρήγορα κατάλαβε ότι και οι πέντε συνάδελφοί του ήταν νεκροί. Αυτοί οι 6 είχαν καταφέρει τελικά να βγουν από το βυθιζόμενο υποβρύχιο και απ' αυτούς επέζησε μόνο ο Silbernagel. «Ήθελα να φύγω κολυμπώντας, αλλά δεν ήξερα ποια κατεύθυνση να επιλέξω, αν θα πλησίαζα προς κάποια στεριά ή θα πήγαινα βαθιά στη θάλασσα. Η δίψα με σκότωνε και η αρμύρα έκανε τα μάτια μου να τσούζουν, το κρύο με έκανε να μην αισθάνομαι το σώμα μου. Σκέφτηκα ότι σίγουρα θα πεθάνω από υποθερμία.»

Πρέπει ο ναυαγός να κοιμήθηκε κάποιο διάστημα το βράδυ, γιατί ξαφνικά άνοιξε τα μάτια του και είδε φως, είχε ξημερώσει. Από πάνω του ήταν μαζεμένοι 15-20 γλάροι που έκαναν χαμηλές πτήσεις και  προσπαθούσαν να τον τσιμπήσουν, βγάζοντας ταυτόχρονα δυνατές κραυγές... Αυτή η συγκέντρωση των γλάρων οδήγησε ένα ψαράδικο καΐκι στο σημείο που κολυμπούσε ο Silbernagel κι έτσι τον ανακάλυψαν και τον έφεραν μισοπεθαμένο στο κατάστρωμα. 

Το ίδιο καΐκι είχε περιμαζέψει λίγο πριν τους πέντε νεκρούς συναδέλφους του, των οποίων τα μάτια και τα χείλη είχαν φαγωθεί από τους γλάρους. Συνολικά έμεινε ο Silbernagel 13 ώρες στο νερό και εντοπίστηκε από το ψαράδικο κάπου 36 ναυτικά μίλια μακριά από το σημείο του ναυαγίου. Όλοι οι άλλοι συνεπιβαίνοντες στο υποβρύχιο, 19 άτομα, ήταν νεκροί.


Γέρασε απότομα


Ο Uli Hoeness ήταν και είναι γνωστός σε όλη τη Γερμανία. Ποδοσφαιριστής στις δεκαετίες του 1960 και '70 της FC Bayern München και της εθνικής ομάδας, αργότερα μάνατζερ της ομάδας του. Το έτος 1982 πέταξε με ιδιωτικό τετραθέσιο αεροπλάνο από το Μόναχο στο Ανόβερο για να παρακολουθήσει ποδοσφαιρικό αγώνα της εθνικής ομάδας της Γερμανίας. Κατά την προσγείωση στο αεροδρόμιο Hannover-Langenhagen θέρισε το αεροπλάνο, λόγω κακού υπολογισμού του πιλότου, τις κορυφές κάποιων δέντρων και λίγο μετά καρφώθηκε στο έδαφος.


Ένας δασοφύλακας που έτρεξε στο σημείο της πτώσης, 15 χιλιόμετρα από το διάδρομο προσγείωσης, έβγαλε μόνο τον Hoeness ζωντανό από το κατεστραμμένο αεροπλάνο, οι άλλοι τρεις συνεπιβάτες του ήταν νεκροί! Ο διασωθείς είχε μόνο γδαρσίματα και εγκεφαλική διάσειση.  «Δεν φαινόταν σοβαρά τραυματισμένος, είχε μόνο σκισμένα και λασπωμένα ρούχα», είπε αργότερα ο δασοφύλακας, «μίλαγε όμως τελείως ασυνάρτητα και, όταν τον έφερα στο ίσιο έδαφος, παραπατούσε σαν μεθυσμένος!»


Αργότερα έλεγε ο Hoeness ότι, όταν συνήλθε από το ατύχημα, κατάλαβε ότι είχε γεράσει για κάποιες δεκαετίες! Δεν άλλαξε όμως σημαντικά τον τρόπο ζωής του, συνέχισε να ασχολείται με το ποδόσφαιρο και να πετάει με μικρά αεροπλάνα φίλων του.


Σκύλος, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου


Ο Αυστραλός Douglas Mawson ξεκίνησε το έτος 1911 με μια ομάδα συνεργατών να εξερευνήσουν την Ανταρκτική. Δεν είχαν απομακρυνθεί πάρα πολύ από το σημείο αναχώρησης, όταν ολόκληρη η ομάδα έπεσε με τα έλκηθρα και τα ζώα σε μια βαθιά χαράδρα. Ο Mawson διαπίστωσε ότι μόνο αυτός και μερικά από τα σκυλιά που έσυραν τα έλκηθρα, ήταν ακόμα εν ζωή.


Με απίστευτες προσπάθειες κατάφερε να ανεβεί ο διασωθείς στην επιφάνεια του εδάφους, κρατώντας στα χέρια τα σκοτωμένα σκυλιά και ακολουθούμενος από όσα έμειναν ζωντανά, τα οποία τον συνόδευαν στον ποδαρόδρομο της επιστροφής, αφού τα έλκηθρα έμειναν στη χαράδρα. Μέχρι να επιστρέψει ο Mawson στη βάση εκκίνησης της αποστολής, είχε φάει όλα τα σκυλιά -προφανώς άψητα-, αρχικά τα σκοτωμένα και μετά σφάζοντας το ένα μετά το άλλο, όσα είχαν γλιτώσει από την πτώση.


Ο Mawson δεν έγινε ιδιαίτερα γνωστός έξω από την Αυστραλία, επειδή δεν πέθανε στους πάγους, όπως άλλοι εξερευνητές που έγιναν γι' αυτό το λόγο διάσημοι. Πάντως η μορφή του διακοσμούσε για αρκετές δεκαετίες ένα χαρτονόμισμα του αυστραλιανού δολαρίου.

20 February 2010

Γιαπωνέζικη μόδα

Δεν είναι τα ρούχα διαφανή για να φανούν τα εσώρουχα και το σώμα! Απλά, έχει σταμπωθεί η εικόνα στο φόρεμα... Ελπίζω να μην κάνουν κατάχρηση ορισμένες κυρίες!

19 February 2010

Κρίσης Μελών Αρ.5 για τους όρους coach, coaching, coach(er), coachee

Με το παρόν ηλ-μήνυμα η ΕΛΕΤΟ αρχίζει η 2η Φάση της Κρίσης Μελών Αρ.5 (για τους όρους coach, coaching, coach(er), coachee) με την αξιολόγηση όλων των προτάσεων που υποβλήθηκαν από τα μέλη.
Σας παρακαλώ, διαβάστε προσεκτικά τα κείμενα που ακολουθούν και απαντήστε σε τούτο το ηλ-μήνυμα όπως εξηγείται στο δεύτερο συνημμένο. Προθεσμία ηλεκτρονικής απάντησης ως τις 28-2-2010.
Κώστας Βαλεοντής
Πρόεδρος της ΕΛΕΤΟ και του ΓΕΣΥ

Κρίση μελών, Συζήτηση Translatum


Κρίση Μελών Φάση 2

18 February 2010

Τα 10 θετικά της οικονομικής κρίσης

1. Θα αναβιώσει το συσσίτιο της γειτονιάς και έτσι θα αναθερμανθούν και πάλι οι σχέσεις στις γειτονιές όπου κανείς πλέον δε λέει καλημέρα    στον άλλον.
2. Τα παιδιά δε θα φεύγουν ούτε στα 40 από το πατρικό τους και θα μπορούν έτσι να φροντίζουν τους γονείς τους χωρίς να ξοδεύουν σε γηροκομεία και αποκλειστικές βοηθούς.
3. Θα ξαναζωντανέψει το ταβερνάκι της γειτονιάς που με ελάχιστα ή και βερεσέ θα καλύπτει τη βραδινή έξοδο.
4. Θα λανσαριστεί νέα μόδα διατροφής, όπως ρεβίθια αλάδωτα με ρίγανη, ρύζι με μαραθόσπορο και ραδίκια ποσέ.
5.  Θα γνωρίσει νέες δόξες ο Καραγκιόζης με παραστάσεις όπως "Ο Καραγκιόζης στο Βατοπέδι", "Ο Καραγκιόζης Υπουργός", "Ο Καραγκιόζης τραπεζίτης", "Ο Καραγκιόζης χρηματιστής", "Ο Καραγκιόζης στη Ραφήνα..." κ.ο.κ.
6. Δεν θα χρειασθεί να ολοκληρωθεί το πείραμα CERN, μιας και οι επιστήμονες θα έχουν μπροστά τους ολοζώντανο το μεγάλο «ΜΠΑΜ».
7. Ο ρατσισμός θα δεχθεί ένα ισχυρό χτύπημα, γιατί οι αλλοδαποί ξέρουν περισσότερα από φτώχεια και πείνα και μπορούν να μας διδάξουν τα «μυστικά» της επιβίωσης.
8. Θα εκτιναχθεί στα ύψη ο δημογραφικός δείκτης - κάτι πρέπει να κάνεις για να σκοτώσεις την ώρα σου όταν δεν έχεις δουλειά.
9. Θα ανέβει το μορφωτικό επίπεδο, αφού οι μαθητές θα το ρίξουν στο διάβασμα λόγω αφραγκίας.
10. Θα αναβιώσει η φιλική εταιρία, η γιάφκα, το κρυφό σχολειό, οι αντιστασιακές ομάδες ενάντια στο ανάλγητο χρηματοπιστωτικό σύστημα και τις παραφυάδες αυτού.

17 February 2010

Αυξημένη "πνευματικότητα" από βλάβες στον εγκέφαλο...

(ΒΗΜΑ. 17/2/21010)

Ιταλοί νευροεπιστήμονες εντόπισαν εγκεφαλικές περιοχές, οι οποίες, όταν υποστούν ζημιά λόγω κακώσεων, όγκου κλπ., προκαλούν αυξημένη πνευματική δραστηριότητα και ιδίως το αίσθημα της εσωτερικής γαλήνης και υπερβατικότητας ή αυτο-υπέρβασης, δηλαδή το αίσθημα κάποιου ότι ξεπερνά τον εαυτό του και αποτελεί οργανικό μέρος του σύμπαντος.

Αν και η επιστήμη δέχεται όλο και περισσότερο ότι οι διάφορες συμπεριφορές και εμπειρίες του ανθρώπου, ακόμα και οι πνευματικές-θρησκευτικές, πηγάζουν από τον εγκέφαλό του, ο εντοπισμός της συγκεκριμένης νευρωνικής βάσης των εμπειριών αυτών έχει αποδειχτεί πραγματική πρόκληση για τους νευροεπιστήμονες μέχρι τώρα.

Η νέα ανακάλυψη, που παρέχει τις ισχυρότερες μέχρι σήμερα ενδείξεις ότι η πνευματικότητα συνδέεται με συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου, έγινε από τους γνωσιακούς νευροεπιστήμονες Κόσιμο Ουργκέζι του πανεπιστημίου του Ούντινε και Σαλβατόρε Αγκλιότι του πανεπιστημίου Σαπιέντσα της Ρώμης και τους συνεργάτες τους ενώ δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Neuron» (Νευρών), σύμφωνα με το «Science», το «Live Science», το «Nature» και το «New Scientist». Οι ερευνητές μελέτησαν τις περιπτώσεις 88 ασθενών, οι οποίοι έκαναν χειρουργική επέμβαση για αφαίρεση καρκινικών όγκων από τον εγκέφαλο και πραγματοποίησαν σε αυτούς λεπτομερή τεστ ανάλυσης της προσωπικότητας πριν και μετά την επέμβαση.

Η επιλεκτική αφαίρεση νευρώνων κυρίως από δύο περιοχές, από τον οπίσθιο κάτω αριστερό βρεγματικό λοβό και από τη δεξιά γωνιώδη έλικα (στο πλαίσιο της χειρουργικής επέμβασης), προκάλεσε αυξημένο αίσθημα υπερβατικότητας σε όσους ασθενείς υποβλήθηκαν σε αυτήν. Αντίθετα, δεν υπήρξαν αλλαγές στην προσωπικότητα, ούτε αυξημένο αίσθημα πνευματικότητας και υπερβατικότητας σε όσους ασθενείς υπέστησαν αφαίρεση νευρώνων σε άλλες περιοχές του εγκεφάλου.

Οι ιταλοί επιστήμονες πιστεύουν ότι βρήκαν την εγκεφαλική βάση για τις υπερβατικές θρησκευτικές και γενικότερα πνευματικές αντιλήψεις και συμπεριφορές. Η συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου (ιδίως ο οπίσθιος βρεγματικός λοβός) συνδέεται με τη διατήρηση του αισθήματος του εαυτού, βοηθώντας π.χ. έναν άνθρωπο να έχει συναίσθηση των μελών του σώματός του. Έχει επίσης δειχτεί στο παρελθόν, μετά από μελέτες σε χριστιανές μοναχές και βουδιστές μοναχούς, ότι ενεργοποιείται στην προσευχή και το διαλογισμό. Μια βλάβη σε αυτή την περιοχή (π.χ. λόγω όγκου) μπορεί να ανοίξει το δρόμο στο άτομο για να υπερβεί το αίσθημα του «εδώ και τώρα» ή, αντίθετα, να το βιώσει πραγματικά (στο μέτρο που η υπερβατικότητα μπορεί να είναι τελικά η ουσιαστική βίωση του παρόντος). (πλήρες κείμενο >>>)
Να σημειώσω δύο πράγματα: 1) Η αναφερόμενη στον τίτλο και στο άρθρο πνευματικότητα που εννοιολογικά δεν σημαίνει τίποτα, υποδηλώνει εδώ την τάση προς θρησκοληψία. 2) Ότι η αφαίρεση νευρώνων ή η βλάβη σε αυτούς, οδηγεί σε συγκεκριμένες συμπεριφορές -εδώ θρησκόληπτες-, ήταν από παλιά γνωστό, μόνο που τώρα ξέρουν οι νευρολόγοι πού πρέπει να επέμβουν για να μετατρέψουν κάποιον από αδιάφορο σε σφόδρα πιστό και αντίστροφα...  

16 February 2010

Γεωργία χωρίς... γη!

(του ΤΑΣΟΥ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ, ΒΗΜΑ, 14/2/2010)

Από το 2006, το Πανεπιστήμιο Αγκ του Ανόι, στο Βιετνάμ, έχει ένα πρωτοποριακό μεταδιδακτορικό πρόγραμμα στην αεροπονία. Το προετοίμασε και το έστησε με τη βοήθεια ενός Αμερικανού, ονόματι Στόουνερ (R. Stoner). Από τότε, το Κέντρο Ερευνών Αγροβιοτεχνολογίας του πανεπιστημίου χρησιμοποιεί τα αεροπονικά του εργαστήρια για να μετατρέπει σπόρους πατάτας σε έτοιμα για μεταφύτευση φυτά, εντός μόλις τριών ημερών! 

Στην ιστορία της γεωπονίας καταγράφηκε ότι αυτή είναι η πρώτη φορά που ένα έθνος επενδύει τόσο αποκλειστικά στην αεροπονία για να αναπτύξει έναν γεωργικό τομέα, να πιάσει τους οικονομικούς στόχους του για την ενίσχυση των αγροτών του, να βελτιώσει την ποιότητα των αγροτικών προϊόντων του και να αυξήσει την παραγωγή τους. Αλλά... τι είναι αυτή η αεροπονία και γιατί οι Βιετναμέζοι κάλεσαν σε βοήθεια έναν εκπρόσωπο των μεγαλύτερων εχθρών τους στην ιστορία του 20ού αιώνα;

Για να βρούμε τις απαντήσεις θα πρέπει να γυρίσουμε επτά δεκαετίες πίσω, στο 1942. Τότε, ο βοτανολόγος W. Carter ήταν ο πρώτος που- μαγεμένος από τις «επιφυτικές» ορχιδέες που φύτρωναν ψηλά στα δένδρα των τροπικών δασών- μελέτησε το φαινόμενο και κατέγραψε μια μέθοδο καλλιέργειας φυτών σε ατμό. Δύο χρόνια μετά ανακαλύφθηκαν λεμόνια που φύτρωναν σε τέτοιο περιβάλλον και το 1952 ήταν ο G. F. Τrowel που πρωτοκαλλιέργησε μηλιές σε περιβάλλον ψεκασμού. Πέντε χρόνια μετά ο F. W. Went καλλιέργησε καφέ και ντομάτες με τις ρίζες τους κρεμασμένες στον αέρα και... πρωτοσυλλάβισε τον όρο «αεροπονία». (πλήρες κείμενο >>>)

15 February 2010

Καταστροφές με ένα μοναδικό επιζήσαντα I

Στις καταστροφές με μαζικούς θανάτους μένουμε συχνά (και σωστά) στο μεγάλο αριθμό θυμάτων, δεν προσέχουμε όμως αυτούς που διασώθηκαν, ιδίως αν είναι πολύ λίγοι ή μόνο ένας. Αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή αυτοί οι ίδιοι αποφεύγουν τη δημοσιότητα και επιθυμούν να αντιμετωπίσουν μόνοι τους το καταστροφικό γεγονός που έζησαν.

Άλλοι «σαλτάρουν» ελαφρώς ή σφόδρα και αφιερώνονται σε κάποια θρησκεία, της οποίας ο θεός «έβαλε το χέρι του» και τους έσωσε, άλλοι καβαλάνε το καλάμι και πιστεύουν ότι είναι «επιλεγμένοι» για νίκες, άλλοι πάλι –οι περισσότεροι- ζουν μέχρι τέλους με την ανάμνηση των φρικτών γεγονότων που έζησαν κατά την καταστροφή.

Ο ναυαγός του «Général Chanzy»

Τον Φεβρουάριο του 1910 ταξίδευε το ταχυδρομικό πλοίο «Général Chanzy» από τη Μασσαλία στο Αλγέρι. Η θάλασσα είχε πολλά κύματα, αλλά ο καπετάνιος δεν ανησυχούσε, γιατί είχε περάσει πολλές ανάλογες καταστάσεις. Όταν ο επιβάτης Marcel Badez εξέφρασε το φόβο του για την τρικυμία, πήρε την απάντηση ότι «Είναι συνηθισμένη τέτοια θαλασσοταραχή, πηγαίνετε για ύπνο, αύριο στις 5 θα είμαστε στο Αλγέρι». Ο Badez δεν πείσθηκε και φόρεσε ένα σωσίβιο, πριν πέσει στο κρεβάτι. 

Περίπου στις 4 το πρωί κτύπησε το ατμόπλοιο σε ένα σκόπελο και τα εισρέοντα νερά προκάλεσαν έκρηξη του λέβητα. Ο Badez συνήλθε από τον ύπνο και βρέθηκε να κολυμπάει, μέχρι που τα κύματα τον έριξαν στα βράχια. Το σωσίβιο-νυχτικό τον είχε σώσει. Όταν έπεσε τελικά η θάλασσα, σκαρφάλωσε ο ναυαγός στα απότομα βράχια και βρέθηκε, μετά από λίγα χιλιόμετρα σε ένα χωριουδάκι, όπου τον περιέθαλψαν. Ήταν ο μοναδικός διασωθείς από τα 157 άτομα στο πλοίο, προσωπικό και επιβάτες.

Τραγουδώντας στο πλημμυρισμένο σπήλαιο

Περί το έτος 1950 επισκέφτηκε ο ερευνητής σπηλαίων André Mairey μαζί με άλλους επιστήμονες το σπήλαιο La Creuse στην περιοχή Franche-Comté της Γαλλίας. Μετά την είσοδό τους στο σπήλαιο και αφού είχαν προχωρήσει αρκετές εκατοντάδες μέτρα, άρχισε απρόβλεπτα να ανεβαίνει ένα υπόγειο ποτάμι, το οποίο απέκλεισε την είσοδο και παγίδευσε τους ερευνητές. Κάθε προσπάθεια διάσωσης ήταν μάταιη και το ένα μετά το άλλο τα μέλη της παρέας πνίγονταν με την άνοδο του νερού. 

Μόνο ο Mairey κατάφερε να διασωθεί, στηριζόμενος με πόδια και χέρια στο γλιστερό τοίχο του σπηλαίου και κρατώντας το κεφάλι του λοξά και άβολα σε μια τρύπα στο ταβάνι που δεν είχε πλημμυρίσει. Κάπου εκεί σταμάτησε το νερό να ανεβαίνει και έμεινε σ’ αυτή τη στάθμη κάπου 24 ώρες. Ο Mairey κρεμόταν εκεί όλο αυτό το χρόνο γαντζωμένος με τα νύχια και με τη βοήθεια της τριβής των παπουτσιών του στο γλιστερό τοίχο. Για να διασκεδάσει δε την αγωνία του, τραγούδαγε, όπως έλεγε αργότερα, με στεντόρεια φωνή σχολικά τραγούδια - ό,τι είχε μείνει στο μυαλό του μέσα στην αγωνία του θανάτου. Κάποια στιγμή άρχισε να υποχωρεί το νερό και ο επιζών βγήκε από τη σπηλιά, περνώντας ανάμεσα στα πτώματα των συντρόφων του.

Ένας Κινέζος στο πέλαγος

Ο Poon Lim ήταν κινέζικης καταγωγής και το φθινόπωρο του 1942 εργαζόταν ως θαλαμηπόλος στο εμπορικό πλοίο «Benlomond». Κάπου στο νότιο Ατλαντικό συναντήθηκε το πλοίο του με ένα γερμανικό υποβρύχιο, το οποίο είχε εντολή να βυθίζει όλα τα «εχθρικά» εμπορικά και στρατιωτικά σκάφη. Ο Lim βρέθηκε στα νερά του ωκεανού και κολυμπούσε αβοήθητος, μέχρι που είδε μπροστά του μια ναυαγοσωστική λέμβο του πλοίου. Επιπλέον, στη λέμβο υπήρχαν τρόφιμα και νερό για 50 ημέρες. Μετα από 2 μήνες άσκοπης περιπλάνησης τα τρόφιμα είχαν τελειώσει και ο Lim έπιανε ψάρια με ένα πρόχειρο αγκίστρι που είχε κατασκευάσει από τις κονσέρβες του φαγητού. 

Στις 100 ημέρες περιπλάνησης πέρασε από πάνω του ένα αεροπλάνο και ο Κινέζος πέταξε όλα τα «σκουπίδια» στη θάλασσα, έτοιμος να γυρίσει στον πολιτισμό, αφού «όπου νάναι» θα εμφανίζονταν οι ναυαγοσώστες. Όμως, η βραζιλιάνικη αεροπορία που είχε ειδοποιηθεί, δεν εντόπισε το ναυαγό, γιατί τα ρεύματα του ωκεανού είχαν μεταφέρει τη σωσίβια λέμβο του πολύ μακριά. Έτσι συνεχίστηκε η περιπλάνηση χωρίς αγκίστρι και καθόλου νερό πια. Στις 133 ημέρες ανακάλυψαν ψαράδες τυχαία τον ναυαγό με εκτεταμένα ηλιακά εγκαύματα στο σώμα και προχωρημένη αφυδάτωση. Τότε έμαθε ο Poon ότι και οι 53 συνάδελφοί του ναυτικοί στο βυθισμένο σκάφος είχαν πνιγεί και, μάλλον, φαγώθηκαν από καρχαρίες.

Ο Poon Lim επανήλθε ως ναυτικός στη θάλασσα και συνέχισε για αρκετά χρόνια να εργάζεται, μέχρι που κάποια εποχή αποσύρθηκε στην πατρίδα του.

13 February 2010

κριιιτς, κρααατς... τριγμοί στην Εκκλησία λόγω Παντελεήμονα

(του Νικου Παπαχρηστου, Καθημερινή, 13/2/2010)


Παρακάμπτοντας την απόφαση της Ιερά Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία επιλήφθηκε της εκκλήτου προσφυγής του καθηρημένου μητροπολίτη πρώην Αττικής Παντελεήμονα, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, που συνεδρίασε χθες υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου, αποφάσισε να προχωρήσει στην πλήρωση των νεοσύστατων Μητροπόλεων Κηφισιάς και Ιλίου, οι οποίες δημιουργήθηκαν από τη διχοτόμηση της μητρόπολης Αττικής.

Το Φανάρι, λαμβάνοντας υπόψη επιστολή του Αρχιεπισκόπου προς τον Πατριάρχη, στην οποία ανέφερε ότι ο κ. Παντελεήμονας καθαιρέθηκε από πρωτοβάθμιο εκκλησιαστικό δικαστήριο, καλούσε την Ελλαδική Εκκλησία να τον παραπέμψει σε δευτεροβάθμιο προκειμένου η υπόθεση να τελεσιδικήσει. Ομως η ΔΙΣ έκρινε χθες, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς του κ. Ιερωνύμου, ότι ο κ. Παντελεήμονας καθαιρέθηκε βάσει νόμου και όχι ιερών κανόνων και ως εκ τούτου δεν υπάρχει κώλυμα να προχωρήσει η Ιεραρχία στη διαδικασία των εκλογών. «Το άρθρο 160 του Νόμου 5383/1932 «Περί Εκκλησιαστικών Δικαστηρίων και της προ αυτών διαδικασίας» δεν προβλέπει τη δυνατότητα επανεξέτασης του θέματος από το Δευτεροβάθμιο δι’ Αρχιερείς Συνοδικό Δικαστήριο», επισημαίνεται στο ανακοινωθέν της ΔΙΣ, η οποία ασφαλώς εκφράζει τον σεβασμό της στα δικαιώματα που έχει το Πατριαρχείο ως Ανώτατη Δικαστική Αρχή.

«Είναι σαφές πλέον ότι καταστρατηγείται η έκκλητος διαδικασία η οποία αποτελεί κανονικό στοιχείο πνευματικής δικαιοδοσίας του Οικουμενικού Θρόνου μέσα στην Ορθοδοξία. Η διαδικασία ενεργοποιήθηκε και η ΔΙΣ προφανώς την αγνόησε», επισημαίνει στην «Κ» ιεράρχης της Πελοποννήσου και προσθέτει: «Το ζήτημα δεν είναι η τύχη του κ. Παντελεήμονα, αλλά τα αρχαία κανονικά δικαιώματα του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως στα οποία θεμελιώνεται η Οικουμενικότητά του».

Παρά την ομόφωνη απόφαση της ΔΙΣ, η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος μοιάζει να διχάζεται. «Είμαστε υποχρεωμένοι να τηρούμε τους νόμους. Το Πατριαρχείο δεν υπακούει στον Νομάρχη του Φαναρίου;» σχολίαζε συνοδικός ιεράρχης, στο περιθώριο της χθεσινής συνεδρίασης της ΔΙΣ. «Με την απόφασή τους δημιουργούν συνθήκες πολέμου στις σχέσεις το δύο Εκκλησιών. Δεν είναι δυνατόν η Ιεραρχία να το επιτρέψει», υποστηρίζει στην «Κ» φιλοπατριαρχικός μητροπολίτης.

Το βέβαιο είναι ότι όλοι αναμένουν να δουν ποια θα είναι η αντίδραση του Οικουμενικού Πατριαρχείου το οποίο για την ώρα κρατάει κλειστά τα χαρτιά του. «Δεν γνωρίζω εάν έχει προηγηθεί κάποια προσωπική συνεννόηση» απάντησε ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος ερωτηθείς εάν υπήρξε συμφωνία Βαρθολομαίου-Ιερωνύμου για τον χειρισμό της υπόθεσης.
Αληθώς, τρομερά θεολογικά προβλήματα! Να δούμε πώς θα λυθούν σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις ιερές γραφές από τη Μέση Ανατολή. Περιμένουμε χαλαροί και άνετοι ένα νέο γύρο από καυγάδες και αναθεματισμούς!