17 December 2011

Τα «μάτια» του γραμμοκωδικού (barcode)

Από το Ορόγραμμα, περιοδικό της ΕΛΕΤΟ

Κοιτάζοντας τον γραμμοκωδικό (barcode) ενός προϊόντος ας δούμε τι βλέπει το ανθρώπινο μάτι και τι το ηλεκτρονικό.

1. Το ανθρώπινο μάτι


Η εικόνα αυτή αντιστοιχεί στο ανθρώπινο μάτι που βλέπει κάποιες γραμμές και κάποιους αριθμούς κάτω από τις γραμμές. Πιο αναλυτικά:
α. Ο πρώτος αριθμός αριστερά δεν φέρει μαύρες γραμμές.β. Με λίγη προσοχή διακρίνεται ότι ο κάθε αριθμός έχει λευκές και μαύρες γραμμές, 7 συνολικά για κάθε αριθμητικό ψηφίο.γ. Επίσης, στην αρχή, στη μέση και στο τέλος του κωδικού υπάρχουν μαύρες γραμμές που προεξέχουν και δεν φέρουν αριθμό. Οι γραμμές αυτές δεν είναι μόνο μαύρες, αλλά περιέχουν και λευκές. Έτσι, το ψηφίο αριστερά (όχι το αριθμητικό) έχει τρεις γραμμές (2 μαύρες και μία λευκή). Το ίδιο έχει και το δεξιά ψηφίο. Το μεσαίο ψηφίο έχει 5 γραμμές (2 μαύρες και 3 λευκές).δ. Το αριθμητικό ψηφίο 6 έχει 7 γραμμές (2 μαύρες και 5 λευκές). Επίσης, οι μαύρες γραμμές στην αρχή, στη μέση και στο τέλος είναι δύο (2), αλλά δεν γίνεται παρανόηση με το ψηφίο 6 γιατί οι λευκές γραμμές είναι διαφορετικές.
2. Το ηλεκτρονικό μάτι


Η εικόνα αυτή αντιστοιχεί στο ηλεκτρονικό μάτι, που δεν βλέπει τους αριθμούς του δεκαδικού συστήματος, όπως βλέπει το ανθρώπινο μάτι, αλλά τους αριθμούς του δυαδικού συστήματος, που είναι μόνο δύο: το 0 (για την λευκή γραμμή) και το 1 (για την μαύρη γραμμή). Πιο αναλυτικά:
α. Το ηλεκτρονικό μάτι βλέπει για κάθε αριθμητικό ψηφίο μια διάταξη από 7 δυαδικά ψηφία 0 και 1, για καθένα από τα δύο ακραία ψηφία μια διάταξη από 3 δυαδικά ψηφία 0 και 1 και για το κεντρικό μεσαίο ψηφίο μια διάταξη από 5 δυαδικά ψηφία 0 και 1.β. Ο αριθμός 6 κωδικοποιείται ως 1010000, ενώ τα ακραία ψηφία ως 101 και το μεσαίο ως 01010. Επομένως, ούτε το ηλεκτρονικό μάτι μπορεί να διαβάσει τους ακραίους χαρακτήρες και τον μεσαίο ως αριθμητικό ψηφίο 61.
3. Παρατηρήσεις:
α) Οι αριθμοί κάτω από τις γραμμές υπάρχουν για να διευκολύνεται ο υπάλληλος όταν το μηχάνημα δεν μπορεί να σαρώσει τις γραμμές, οπότε τότε ο υπάλληλος πληκτρολογεί τους αντίστοιχους αριθμητικούς χαρακτήρες.β) Η ύπαρξη του μεσαίου κεντρικού χαρακτήρα που υπάρχει στους κωδικούς UPC (Universal Product Code) και ΕΑΝ (European Article Number) έχει σκοπό να διαιρούνται οι κωδικοί αυτοί σε δύο μέρη. Το αριστερό κωδικοποιεί τη χώρα αρμόδια αρχή της οποίας έχει απονείμει τον κωδικό του προϊόντος και τον κατασκευαστή ή εισαγωγέα επ' ονόματι του οποίου έχει γίνει η απονομή, ενώ το δεξιό κωδικοποιεί το προϊόν.
Οι κωδικοί UPC προηγήθηκαν και τώρα είναι υποσύνολο των κωδικών ΕΑΝ.

4. Χρήσιμες πληροφορίες:

– Στην ιστοσελίδα: http://gepir.gs1.org/V31/xx/gtin.aspx?Lang=en-US μπορεί να συμβουλευτεί κανένας μια γενική βάση δεδομένων και εισάγοντας τον γραμμοκωδικό ενός οποιουδήποτε προϊόντος να πληροφορηθεί ποια εταιρεία είναι ο κάτοχος του κωδικού.
–Στην ιστοσελίδα: http://www.gs1gr.org/index.php?pgnbr=6633&lang=el μπορεί κανένας να δει όλες τις αρχές απονομής γραμμοκωδικών στις διάφορες χώρες με τους αντίστοιχους κωδικούς τους.
Δ.Π.