19 October 2013

Νέες εταιρίες στη Γερμανία


The Economist, καθημερινή, 19/10/2013

Το Βερολίνο εξελίσσεται σε βάση για την εξερεύνηση επιχειρηματικών ιδεών, ιδιαίτερα στον χώρο της τεχνολογίας. Χαρακτηριστικό είναι ότι κάθε 20 ώρες δημιουργείται μια νεοφυής εταιρεία (start-up) στη Γερμανία.
Παρ’ όλα αυτά, οι ίδιοι οι Γερμανοί φαίνεται ότι είναι χλιαροί ως προς την ιδέα να εξερευνήσουν νέες ιδέες. Λιγότερο από το 50% των Γερμανών που συμπεριλαμβάνονται στην έρευνα του Global Entrepreneurship Monitor (GEM) θεωρεί καλή ιδέα τη δημιουργία μιας νεοφυούς επιχείρησης. Στη Γαλλία, 65% των ερωτηθέντων ήταν θετικά διακείμενοι, στην Πολωνία το 68% και στην Ολλανδία το 79%.
Το Βερολίνο στηρίζει τις προσδοκίες των επιχειρηματιών που ονειρεύονται να δημιουργήσουν τη γερμανική εκδοχή της Google. Ομως, τελικά, οι Γερμανοί φαίνεται να είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί και διστακτικοί. Κατ’ αρχάς, η έλλειψη χρηματοδότησης είναι ένας λόγος πίσω από αυτήν την επιφυλακτικότητα. Οι νεοφυείς εταιρείες χρειάζονται κεφάλαια με εξειδίκευση στις τεχνολογικές καινοτομίες προκειμένου να επιβιώσουν και να καρποφορήσουν. Αλλά αυτού του τύπου οι πηγές κεφαλαίων δεν είναι τόσο ανεπτυγμένες στη Γερμανία.
Η μέση επένδυση στη Γερμανία κυμαίνεται στα 780.000 δολάρια σε σχέση με τα έξι εκατομμύρια δολάρια που ισχύουν στις ΗΠΑ.
Ο Λαρς Χίνρικς, ιδρυτής του κοινωνικού δικτύου επιχειρηματιών Xing, σχολιάζει ότι στη Γερμανία ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας δεν είναι παράλληλα επενδυτής, όπως συμβαίνει στη Σίλικον Βάλεϊ.
Tα καινοτομικά επενδυτικά κεφάλαια στη Γερμανία είναι, επίσης, συντηρητικά στις κινήσεις τους. Αντί να επενδύουν σε περισσότερες εταιρείες προσδοκώντας ότι μια από αυτές θα επιτύχει, αναμένουν συγκεντρωτικά αποδόσεις από λιγότερες εταιρείες και μάλιστα εντός 18μήνου.
Οι περιφερειακές αποταμιευτικές και συνεταιριστικές τράπεζες διστάζουν να επενδύσουν σε ανεξερεύνητες ιδέες του Διαδικτύου.
Δεύτερον, ο φόβος της αποτυχίας είναι ένας ακόμη παράγοντας. Θα αποθάρρυνε το 42% των Γερμανών που συμμετείχαν στη δημοσκόπηση της GEM. Στις ΗΠΑ, το ποσοστό αυτό περιορίζεται στο 32%. Ούτως ή άλλως, μία ή δύο αποτυχίες στις ΗΠΑ μπορεί να αποτελέσουν και ατού στο προφίλ ενός νέου επιχειρηματία. Οι αισιόδοξοι υποστηρίζουν πως το περιβάλλον αυτό αλλάζει σταδιακά σε ένα... ψηφιακό Βερολίνο. Οι απόφοιτοι πανεπιστημίων αρχίζουν να θεωρούν ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις είναι μια αποδεκτή επιλογή καριέρας. Το προηγούμενο τρίμηνο εισέρρευσαν περισσότερα καινοτομικά επενδυτικά κεφάλαια στο Βερολίνο απ’ ό,τι στο Λονδίνο.
Ο Πάτρικ Μπανκ, ιδρυτής της Ubermetrics, εταιρείας που βοηθά μεγάλες εταιρείες στην ανάλυση άρθρων και σχολίων στα κοινωνικά δίκτυα που τις αφορούν, θεωρεί ότι τα πράγματα αλλάζουν στο Βερολίνο. Υπάρχει περίσσεια ταλέντου στα πέντε πανεπιστήμια της πόλης, αν και πολλοί απόφοιτοι δηλώνουν έκπληκτοι από τις πολλές ώρες εργασίας που απαιτούνται σε μια νεοφυή εταιρεία. Η γερμανική κυβέρνηση προσπαθεί να βοηθήσει. Η KfW, τράπεζα του γερμανικού ομοσπονδιακού κράτους, παρέχει δάνεια σε νεοσύστατες επιχειρήσεις όπως πράττουν οι περιφερειακές τράπεζες.
Σε τελική ανάλυση, έτσι όπως είναι σήμερα διαμορφωμένες οι συνθήκες στη Γερμανία, οι νεοφυείς εταιρείες μπορεί να καταλήξουν στον έλεγχο ήδη καθιερωμένων παικτών σαν την Telekom και τη Springer. Λίγες θα ανθήσουν μόνες τους. Η Γερμανία μπορεί να μη «γεννήσει» τη νέα Google. Ισως, όμως, να μην είναι απαραίτητο για τη χώρα της Mercedes.